Introductie

Zorg voor goede onboarding van nieuwe medewerkers

De eerste maanden zijn voor een nieuwe medewerker essentieel om goed binnen de organisatie te landen. Door in de eerste maanden nieuwe medewerkers goed te ondersteunen bij het zich thuis laten voelen in hun nieuwe baan en bij hun nieuwe werkgever zorgt u ervoor dat deze niet gedemotivativeerd raakt en mogelijk vroegtijdig bij u vertrekt. In dit document vindt u een overzicht van zaken die bij nieuwe medewerkers tegen- en meevallen in hun nieuwe baan.

Model checklist introductieprogramma (doc)

Wanneer een nieuwe medewerker bij u start zijn veelal meer mensen betrokken dan u op het eerste gezicht denkt. Naast de nieuwe medewerker, de direct leidinggevende en HR spelen afdelingen als ICT en facilitaire zaken ook een rol. Een checklist wie wat doet en wanneer is dan geen overbodige luxe. In dit document vindt u een Word-document met een groot aantal standaard zaken die van belang zijn bij onboarding van uw nieuwe medewerker.

Introductie en socialisatie van nieuwe medewerkers

Ondanks dat veel mensen kiezen voor een werkgever om de inhoud van de functie, is het ook belangrijk dat zij zich snel verbonden voelen met de organisatie. Medewerkers die betrokken zijn bij een organisatie zijn productiever, denken meer mee en vervullen een ambassadeursrol voor de werkgever. Om die betrokkenheid te creëren moet u hier vanaf het begin mee beginnen. In dit document leest u hoe u nieuwe medewerkers goed introduceert en snel laat socialiseren.

Socialisatie in de introductieperiode

Een van de belangijkste onderdelen van de introductieperiode voor nieuwe medewerkers is dat ze zich snel opgenomen en thuisvoelen.  De introductie is hierbij het min of meer tastbare gedeelte dat u als werkgever doet om een medewerker in te werken. Socialisatie verwijst naar het totale leerproces dat een nieuwe medewerker doormaakt voordat hij/zij de functie goed kan vervullen. In dit document vindt u meer informatie over het socialisatieproces.

10 redenen om een goed introductiebeleid op te stellen

Werkgevers die investeren in zorgvuldige selectie van hun medewerkers beseffen ook het belang van een goede introductie. Juist in de eerste periode vallen namelijk veel mensen af. Voordat een nieuwkomer volledig meedraait en niet meer voor verrassingen komt te staan, is de organisatie vaak 3 tot 6 maanden verder. Een mislukte introductie van een nieuwkomer kost een organisatie veel geld. In dit artikel 10 redenen om een goed introductiebeleid op te stellen.

10 stappen voor een goed introductieprogramma

Een goed introductieprogramma is essentieel. Voor zowel werkgever als medewerker. Voor de organisatie heeft een goede introductie als voordeel dat de medewerker sneller rendement oplevert en minderkans is op vroegtijdig verloop. Voor de medewerker is een goede introductie belangrijk omdat deze zich snel thuis voelt en weet waar hij/zij aan toe is. In dit stappenplan vindt u 10 stappen die belangrijk zijn voor een goed introductieprogramma.

Voorbeelden van introductiebeleid (pdf)

Een introductieprogramma is bij veel werkgevers standaard vandaag de dag. En er zijn ongeveer net zoveel verschillende introductieprogramma’s als er organisaties zijn. Maar hoe kan een introductieprogramma er nu uitzien? Amcexpert.nl heeft 3 verschillende voorbeelden van introductiebeleid op een rij gezet ter informatie en inspiratie.