Organisatie

Redenen waarom hrm en communicatie slecht samenwerken

Arbeidsmarktcommunicatie is het eindresultaat van de samenwerking tussen de vakgebieden hrm en communicatie. Binnen organisaties worden deze vakgebieden veelal vertegenwoordigd door de gelijknamige afdelingen hrm (of p&o) en communicatie. Maar in de praktijk blijken de afdelingen hrm en communicatie niet altijd goed samen te werken. Met alle gevolgen van dien voor het eindresultaat. In dit artikel de verschillen en overeenkomsten tussen hrm en communicatie die het succes van arbeidsmarktcommunicatie in de weg staan. 

Keuze van een arbeidsmarktcommunicatiebureau

Wanneer u arbeidsmarktcommunicatie wilt professionaliseren, kunt u dat op 2 manieren aanpakken: zelf doen of uitbesteden. In deze checklist gaan we uit van de tweede optie: samenwerken met een arbeidsmarktcommunicatiebureau. Welke selectienormen spelen een rol bij de keuze van een extern bureau op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie? In deze checklist handvatten voor de keuze van een arbeidsmarktcommunicatiebureau.  

Soorten arbeidsmarktcommunicatiebureaus

Er zijn in Nederland tientallen bureaus die zich bezighouden met arbeidsmarktcommunicatie (intern en extern). In een krappe arbeidsmarkt duiken meer bureaus in het gat en in een ruime arbeidsmarkt wordt de spoeling dunner.  Toch is het ene arbeidsmarktcommunicatiebureau het andere niet en komen er ook nieuwe vormen van bureaus. In dit artikel een overzicht van de verschillende soorten arbeidsmarktcommunicatiebureaus die er zijn.

Wat is arbeidsmarktcommunicatiemanagement?

Arbeidsmarktcommunicatie staat als vakgebied nog in de kinderschoenen. Voor velen is arbeidsmarktcommunicatie synoniem voor campagnes. In feite zijn campagnes slechts het topje van de ijsberg; het zichtbare gedeelte van arbeidsmarktcommunicatie. Achter de schermen speelt zich namelijk het meeste af. Het onzichtbare gedeelte, ‘onder water’, is van essentieel belang. Het is namelijk de fundering waar al het zichtbare op drijft. En zonder goede fundering valt de bodem weg onder de zichtbare inspanningen met alle gevolgen van dien. In dit artikel alles over arbeidsmarktcommunicatiemanagement.

10 manieren om goed samen te werken met W&S-bureaus

Werving- & selectiebureaus zijn nog steeds van de partij in het arbeidsmarktlandschap. Werkgevers schakelen ze nog steeds in voor grote aantallen moeilijk invulbare vacatures of juist voor niet gangbare vacatures waar weinig kennis van de markt van is. Het resultaat van deze samenwerkingen is echter wisselend. In deze checklist 10 manieren die bijdragen aan aan een optimale samenwerking met het W&S-bureau.

Invulvel draagvlak voor arbeidsmarktcommunicatie

Wanneer u intern in uw organisatie moet werken aan draagvlak, is het goed om dit planmatig aan te pakken. Waarvoor wilt u eigenlijk draagvlak? Wat is de huidige situatie en wat moet de gewenste situatie zijn? Wie zijn uw belangrijkste stakeholders en wat is hun standpunt ten opzichte van arbeidsmarktcommunicatie. Dit praktische Word-document kunt u invullen om zo planmatig te werken aan draagvlak voor arbeidsmarktcommunicatie.

Zo verbetert u de samenwerking tussen hrm en communicatie

De samenwerking tussen hrm (p&o) en communicatie is essentieel voor arbeidsmarktcommunicatie. Toch blijkt in de praktijk dat de 2 afdelingen niet altijd goed door één deur kunnen. Met alle gevolgen van dien voor het eindproduct arbeidsmarktcommunicatie. In dit artikel leest u 10 verschillende manieren om de samenwerking tussen hrm en communicatie te verbeteren op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.