Werving

Wanneer en hoe meet u de candidate experience?

Bij candidate experience staat, zoals de term doet vermoeden, de beleving van een sollicitant centraal. De ervaring met een organisatie begint al op het moment dat iemand ervoor kiest het sollicitatieproces in te gaan. In dit document van amcexpert.nl ontdekt u wanneer en hoe u de candidate experience kunt meten. Wanneer meet u de candidate experience? De candidate experience kan worden onderverdeeld in verschillende fasen, zoals het invullen van het formulier en het afwachten van een reactie. Uiteindelijk gaat het om de complete sollicitatie-ervaring van begin tot eind, of een sollicitant nu wel of niet wordt aangenomen. Het in kaart brengen van deze verschillende fasen is een belangrijke stap voor het meten van de candidate experience. Elke fase vormt immers weer een nieuw ‘touchpoint’ met de sollicitant. Wanneer de fasen duidelijk in kaart zijn gebracht wordt het niet alleen makkelijker om door de ogen van de sollicitant te kijken, maar ook om te meten waar eventuele afhakers hun sollicitatie intrekken. Fases van candidate experience De candidate experience is in 6 stadia in te delen en iedere fase is te meten:[private_PLUS][private_PRO][private_PRIMA] Per land wordt de candidate experience anders gemeten, wat te zien is in onderstaande tabel. In Nederland focussen we ons vooral op de sollicitatiebeleving terwijl in Oostenrijk de focus ligt op de fase na het solliciteren. Hoe meet u de candidate experience? Onderzoek heeft aangetoond dat de Europese candidate experience op een aantal vlakken verbeterd kan worden. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk blijkt dat al uit het feit dat we als bedrijven zélf niet zo enthousiast zijn over de candidate experience die we te bieden hebben (zie onderstaande grafiek). Bovendien meet 42% van de HR-professionals de candidate experience helemaal niet. Een gemiste kans, want 91% van de

Call-to-action op de recruitmentsite; dit zijn de do’s and dont’s

Een call-to-action op de recruitmentsite is een oproep tot actie. De meest gebruikte is natuurlijk de sollicitatiebutton, maar denk ook aan een aanmeldbutton voor een event of het inschrijven voor een jobalert. In dit kennisdoc leest u alles over call-to-actions die wel en niet converteren. Meer dan een button Een call-to-action is meer dan een button. [private_PLUS][private_PRO][private_PRIMA]Ook een tekstlink of link onder een afbeelding is een call-to-action. Belangrijk bij een call-to-action is de urgentie aangeven. Geen 'Solliciteer' maar 'Solliciteer direct'. Omdat u een actie verwacht is het verder belangrijk om er een werkwoord in te hebben: 'aanmelden' of 'solliciteren'. En wanneer je gebruik maakt van beeldmateriaal is het belangrijk dat deze verwijzen naar de call to action. Denk aan pijlen of foto's van mensen die naar de call-to-action kijken. Iemand die van een call-to-action afkijkt levert namelijk minder conversie op. Drijfveren Met call-to-actions kun je inspelen op drijfveren van mensen. In plaats van alleen: 'solliciteer' of 'schrijf je in' kun je dan denken aan: Status: Solliciteer nu en wie weet rij jij straks in je eigen Mini leaseauto Angst: Je kunt nog 8 uur solliciteren op deze functie Ontplooiing: Zorg voor een vliegende start van je carrière en solliciteer Hebzucht: Meld je aan voor het carrière event en maak kans op een ... Dont's Te weinig contrast Geen gebruik maken van de inzichten uit eye tracking Teveel informatie op één button Geen actiegerichte tekst Te klein voor sitebezoekers via de smartphone Geplaatst op een onopvallende positie Teveel buttons op een pagina Do's Gebruik contrasterende kleuren Houd altijd rekening met hoe mensen kijken Werk met meerdere buttons of met tekstlinks, afbeeldinglinks of titellinks Gebruik altijd werkwoorden en speel met woorden als 'nu' en 'direct' Zorg ervoor dat call-to-actions goed te klikken

Dit vinden vakantiekrachten belangrijk bij vakantiewerk

Vakantiewerk is voor vakantiewerkers in eerste instantie een bron van inkomsten. Maar naast geld zijn er meer factoren die vakantiekrachten belangrijk vinden. Wanneer u vakantiewerkers zoekt kunt u met deze motivaties rekening houden in de werving. In dit document de belangrijkste redenen voor vakantiekrachten, naast geld, om te kiezen voor een vakantiebaan.

Zo komen vakantiekrachten aan vakantiewerk

Wanneer u op zoek gaat naar vakantiekrachten is het belangrijk om te weten waar u vakantiekrachten kunt bereiken? En om rekening te houden met de verschillen in mediagedrag tussen laag-, midden- en hoogopgeleiden. In dit document vindt u een overzicht van de belangrijkste media en manieren die laag-, midden- en hoopopgeleide vakantiekrachten gebruiken om aan vakantiewerk te komen.

In 5 stappen naar een optimale candidate experience

De candidate experience is de beleving die een kandidaat ervaart voorafgaand en tijdens het sollicitatieproces. Een goede candidate experience verhoogt de conversie, vermindert tussentijds terugtrekken van de kandidaat en versterkt het employer brand. In dit document leest u hoe u in 5 stappen naar een optimale candidate experience komt. 

Belangrijkste arbeidsvoorwaarden voor Nederlandse werknemers

Veel werkgevers doen weinig om hun arbeidsvoorwaarden te verkopen aan potentiële werknemers. Omdat ze niet zo goed zijn, maar vaak ook omdat men denkt dat medewerkers het onbelangrijk vinden. In de strijd om talent kan het goed beschrijven van de arbeidsvoorwaarden het verschil maken. In dit document vindt u de belangrijkste arbeidsvoorwaarden op een rij uitgesplitst naar leeftijdsklasse van werknemers.

Checklist bij aanname van een expat

Het aannemen van een expat wijkt flink af van de aanname van een reguliere werknemer. Niets voor niets zijn er speciale bureaus die werkgevers hierbij helpen. Maar waar moet u allemaal rekening mee houden wanneer u een expat in dienst wilt nemen? In dit document een checklist die u helpt bij het aannemen van een expat.

Werf succesvol door in de zomer

Het idee heerst dat heel Nederland tegelijk op vakantie is en dat u dus niemand kunt bereiken in juli en augustus. Maar niets is minder waar. Niet iedereen is namelijk tegelijk op vakantie en daarnaast is de zomervakantie het moment voor mensen om na te denken over hun werk. In dit document leest u waarom het interessant is om juist in de zomer nieuwe medewerkers te werven.

Checklist voor succesvol uitzenden van expats

Volgens onderzoek blijkt dat de helft van de expats in Amsterdam persoonlijke begeleiding mist vanuit HR. Een kwart zou hierdoor binnen een jaar zijn/haar koffers weer willen pakken. Het succesvol uitzenden van een expat vergt een goede aanpak. In dit document vindt u een checklist hoe u succesvol een expat kunt uitzenden.

De 5 factoren van candidate experience

De candidate experience kan in sommige gevallen de doorslaggevende factor zijn voor kandidaten. Om voor de baan te gaan of juist om af te haken. Als werkgever is het belangrijk om de sollicitant goed te behandelen tijdens het sollicitatieproces. Een geïntegreerde aanpak is hierbij essentieel. In dit document vindt u de 5 factoren die tezamen de totale candidate experience vormen.