Arbeidsmarktcommunicatie staat als vakgebied nog in de kinderschoenen. Voor velen is arbeidsmarktcommunicatie synoniem voor campagnes. In feite zijn campagnes slechts het topje van de ijsberg; het zichtbare gedeelte van arbeidsmarktcommunicatie. Achter de schermen speelt zich namelijk het meeste af. Het onzichtbare gedeelte, ‘onder water’, is van essentieel belang. Het is namelijk de fundering waar al het zichtbare op drijft. En zonder goede fundering valt de bodem weg onder de zichtbare inspanningen met alle gevolgen van dien. In dit artikel alles over arbeidsmarktcommunicatiemanagement.

Oorsprong van arbeidsmarktcommunicatiemanagement

Arbeidsmarktcommunicatiemanagement vindt zijn oorsprong in, niet geheel verrassend, communicatiemanagement. Communicatiemanagement is een begrip dat pas sinds de jaren tachtig als zodanig wordt gebruikt. Wanneer je op zoek gaat naar literatuur over communicatiemanagement, kom je 2 namen veelvuldig tegen: Grunig en Van Ruler. De definitie die Grunig hanteert voor communicatiemanagement is: het geheel van planning, uitvoering en evaluatie van de communicatie van een organisatie met zowel interne als externe publieksgroepen die de mogelijkheden van een organisatie beïnvloeden om gestelde doelen te bereiken. Van Ruler definieert communicatiemanagement als: een specialistische functie binnen een organisatie, die zich bezighoudt met het initiëren, sturen en faciliteren van communicatie- en informatieprocessen in de context van de organisatie, binnen een bepaald beleidskader en vanuit de optiek van het functioneren van die organisatie in haar omgeving.

De rest van deze pagina is alleen zichtbaar met een abonnement.

Inloggen Abonnee worden